Na co „jít“? To je otázka, kterou si v rámci programové nabídky festivalu DSB každý rok kladou mnozí diváci. Program je pestrý, veškeré konkrétní podrobnosti jsou k nalezení na webových stránkách, ale člověk stále neví, co si má vybrat. Nechte se inspirovat tipy od členů dramaturgické rady, stážistů, divadelní lektorky a ředitele festivalu!

Martin Glaser, ředitel festivalu DSB

Viděl jsem představení Smrt Jana Pavla II. nejdříve ze záznamu a posléze naživo na krakovském divadelním festivalu. A půjdu zas. Nic takové jsem totiž ještě neviděl. Možná trochu děsivý název, možná dost odstrašující téma. Umírání. Umírání člověka, umírání osobnosti, umírání nového svatého. Ale ještě víc než o umírání, je to inscenace o lidské důstojnosti, o potřebě lidské blízkosti, o péči, o moci, o strukturách. Představení, které nejde z hlavy. Představení, které prostě musíte vidět, protože o talentovaném mladém režisérovi Jakubu Skrzywankovi ještě rozhodně uslyšíme!
Těším se, protože příležitost vidět činoherní inscenaci z tak vzdálené země jako je Izrael nemíváme často. Silné drama Ten, kterého miluje moje duše o přijetí nebo spíš nepřijetí jinakosti se v izraelském národním divadle Habima stalo obrovským hitem. Přestože většina diváků asi nikdy na vlastní kůži nezažije, jaké to je zjistit, že jsem „jinej“, a jak těžké, nebo dokonce nemožné je to říct i těm nejbližším, evidentně se jich to dotýká. Jsem zvědavý, jak bude představení rezonovat v naší zemi, kde se tak rádi pyšníme svou tolerancí.

Barbara Gregorová, šéfdramaturgyně DSB

Rozhodně doporučuji nenechat si ujít rodinné drama Ten, kterého miluje moje duše izraelského národního divadla Habima a politický kabaret Očistec si zaslouží každý v podání nezávislé divadelní skupiny Depresivní děti touží po penězích. Dva zcela odlišné způsoby vyprávění i režijního provedení spojuje mj. to, že v životě každého z nás může nastat okamžik tzv. „veřejné intimity“, ve kterém se např. teroristický útok v telavivském LGBT+ baru může stát zápasem o vlastní identitu a nemoc českého prezidenta naopak otázkou státního zájmu. Schopnost vnímat a respektovat odlišnost (nejen z geografického hlediska) je totiž otázkou našeho osobního zájmu a ochoty uvědomit si, kde existují hranice, jež si sami stavíme – ať už v rámci rodinného kruhu, anebo za „anticovidovým“ plexisklem.

Vendula Borůvková, Divadlo Radost

V případě této inscenace nečekejte „teenage vztahovku z Netflixu“ – Sexuální výchova je vtipný a přitom citlivý kabaret o tématech, která si v určitém věku každý z nás potřeboval zmapovat neřkuli osahat. Na scéně potkáte nejen personifikovanou vulvu a spermie, ale i všechny strachy a touhy současných teenagerů…
Kam se na tragédii vymírání druhů hrabe Aida či Tosca! Pravěké organismy v posledním tažení – všichni ti dinosauři a T-rexové podají ty nejtragičtější, nejskvělejší a nejtklivější operní výkony! Tohle poťouchle velkolepé představení Dinopera / KHWOSHCH si s dětmi rozhodně nenechám ujít.

Jiří Hajdyla, Divadlo Polárka

Originální inscenace O vlkovi, který vypadl z knížky, která baví hrou fantazie a kreativity je pro diváky od 4 let. Tvůrci pracují s kombinací loutek, knih, ilustracemi i papírem, na kterém tvoří příběh přímo před dětmi pomocí sprejů, foukacích fixů, barev nebo razítek. Nezávislé divadelní seskupení Odivo, aktuálně patří mezi špičku tvorby pro děti na Slovensku, a proto si rozhodně nenechte tuto inscenaci ujít ani vy.
Maryša: Příběh vraha je divadelní klasika říznutá trampskou tradicí. Táborák, buřty, kytary a silný příběh… Open air divadelní zážitek, který nabízí originální spojení sentimentu táborových ohňů s realitou nejslavnější vraždy v dějinách českého dramatu. Nadhled i surová autenticita. Progresivní tvůrčí duo Janek Lesák a Natálie Preslová, kteří vynikají servírováním originálních divadelních zážitků, tentokrát nabídnou klasiku jako folklórní doku-drama.

Hana Hložková, Činohra NdB

Je neuvěřitelné, že režisér a dramatik Lukáš Brutovský dokáže napsat výbornou hru, která obsahuje antické motivy a přitom se velmi kritickým okem dívá na současnou společnost a navíc z perspektivy ženy! Inscenace Iokasté vznikla ve spolupráci Městských divadel pražských a Slovenského komorného divadla Martin a kromě „střetu mýtu s #MeToo“ je působivá také promyšleným minimalismem a vizualitou.
Discoland je inscenace Divadla Na zábradlí, která „zábavou na ostří nože“ výrazně zpestří festival DSB. Černý humor, ironie, nadsázka, výstupy podobné kabaretním číslům v kombinaci se vzpomínkami a fakty přenesou diváky do 90. let, kdy se v legendárním pražském klubu Discoland Sylvie děly věci, které si pamatuje jen málokdo.

Viktorie Knotková, Divadlo Husa na provázku

Pokud chcete vidět jednu z nejosobitějších německých hereček současnosti, přijďte na titul Moby Dick neboli Velryba. Nadine Geyersbach je důvodem, proč dělat divadlo, i proč na něj chodit. Do této inscenace se promítá její nesmírná herecká verva, vysoce citlivá povaha, loutkářské i činoherní umění. Obžaloba lidské arogance, s níž se člověk povyšuje nad jiné živé tvory, je v jejím provedení dechberoucím zážitkem.
Režisérka Kamila Polívková je mistryní zobrazování vnitřního prožívání světa lidí, kteří se z různých důvodů ocitají na okraji společnosti. Činí tak s nebývalou upřímností, humorem a estetickou vytříbeností, která nemá v českém divadle obdoby. Herec Jan Cina v inscenaci Měsíční kámen se vás v roli chlapce, jehož osud určuje sexuální orientace i chybějící rodinné zázemí, hluboce dotkne. Na své si ale přijdou i milovníci kinematografie nebo islandské přírody vtělené do sopečných vulkánů.

Karel Littera, Balet NdB

Soubor Sasha Waltz and Guests rozhodně patří ke hvězdám letošního festivalu. SYM-PHONIE MMXX v sobě skrývá sílu dvojitého zážitku. Vznikala synchronním postupem choreografky a současného hudebního skladatele Georga Friedricha Haase, kteří vytvořili fascinující kompozici působící na diváky silou výrazu hudby, pohybu i vizuálu.
V inscenaci María de Buenos Aires si na své přijdou příznivci tvorby první dámy české choreografie Lenky Vagnerové i podmanivého hudebního žánru, kterému skladatel Ástor Piazzolla věnoval svoji „tango operitu“. Skvělé výkony herců, zpěváků a tanečníků mažou a přestupují hranice jejich domovských žánrů a vtáhnou vás do drsného životního příběhu dívky z periferie Buenos Aires.

Miroslav Ondra, Městské divadlo Brno

Dramatizace Feuchtwangerovy románové trilogie Čekárna je zcela mimořádným divadelním počinem. Trojice inscenací Úspěch, Oppermannovi a Vyhnanství zobrazuje vznik nacismu s neskutečnou naléhavostí a spalujícím přesahem směrem k dnešku. Diváky čeká výjimečný víkend s mimořádným činoherním zážitkem ve společnosti jednoho z nejvýraznějších současných českých souborů – Divadla X10. Celá trilogie bude v rámci festivalu DSB zahrána vůbec poprvé!
Činohra Slovenského národného divadla je právem tradičním hostem DSB. Ve hře Špina současného maďarského autora Bély Pintéra se diváci můžou těšit na neobyčejný zážitek ze silného intimního příběhu s prvky balady a folklóru, ovšem s notnou dávkou humoru, ironie a zručné společenské kritiky, to vše se skvostnými výkony předních slovenských hereckých hvězd!

Jan Šotkovský, Městské divadlo Brno

Yerma Městských divadel pražských v režii Mariána Amslera je prakticky můj ideál současné činohry – silné téma klasické hry dovedně přeložené do současných reálií a vztahů, silné režijní gesto a výrazná scénografie nepřebíjí vynikající herecké výkony (v čele s Ninou Horákovou), ale nechává jim zaznít v plné síle. Katarzní zážitek!
Dlouho se mi nestalo, aby mi od pražských kamarádů doputovalo tolik ohlasů, jako v případě Bakchantek z Národního divadla. A tak rozporných ohlasů, od zcela nadšených po zřetelně naštvané. Všechny se ale shodovaly v jednom – že by se to opravdu mělo vidět. Tak to vyřizuju.

Michal Zetel, Divadelní fakulta JAMU

Ateliér Divadlo a výchova pro Neslyšící na Divadelní fakultě JAMU dlouhá léta vedený prof. Zojou Mikotovou je evropským, možná světovým unikátem a to již tři desítky let. Specifika a potřeby neslyšících performerů, ale i jejich publika daly vzniknout velmi netradiční a silné inscenační poetice na pomezí činohry, pohybového divadla, pantomimy a vyjadřování skrze obrazy s využitím českého znakového jazyka, jak je tomu i v případě inscenace Deník dívky.
Inscenování autorského muzikálu Metro(nom) psaného na míru pro Ateliér muzikálového herectví Sylvy Talpové a nadto ve studentské režii je výzva, která se bohužel ve školním prostředí Divadelní fakulty JAMU neobjevuje tak často, jak bychom si přáli. Živá kapela, originální hudba a písňové texty, náročné choreografie a nečekané dějové zvraty. Neodolatelný mix, který byste měli vidět!

Joanna Zdrada, Divadlo Radost

Doporučuji především štětínské představení SPARTAKUS. Láska za časů moru v režii Jakuba Skrzywanka, jednoho z nejzajímavějších polských režisérů mladé generace. Inscenace se dotýká LGBT+ tématu, které v Polsku budí značné kontroverze a také stavu tamní psychiatrie pro děti a mládež.
Srdečně vás zvu na jednu z nejvýznamnějších divadelních akcí v Polsku za poslední sezonu. Dojemná podívaná poznaňského divadla s názvem Smrt Jana Pavla II. v režii Jakuba Skrzywanka se dotýká samotné podstaty lidskosti. Teatralizace tématu smrti papeže vyvolala v Polsku mnoho kontroverzí – jak bude rezonovat v ateističtějším Česku? Uvedení hry na festivalu Divadelní svět Brno vyvolává otázku na univerzálnost umění.

Sára Matůšová, stážistka DSB

Výjimečnou inscenací jsou Bratři naděje z Divadla Minor, o čemž svědčí Cena Thálie pro Gustava Haška v kategorii Loutkové divadlo nebo čtyři ocenění na Skupově Plzni 2022. Inscenace představuje osud bratrů slavného loutkářského rodu Kopeckých a jejich podíl v boji za svobodu, ale také několik druhů loutek, včetně zvětšených tradičních marionet.
Pozornost young adult publika si zaslouží Antigona Divadla Drak a Městských divadel pražských. Hlavní hrdinku totiž se současnými náctiletými mnohdy spojuje touha vzít osud do svých rukou, odpoutat se od špinavé rodinné minulosti, vymezit se vůči autoritám, blízkým a hledat vztah k sobě samé. Autorské zpracování dodává nesmrtelné antice navíc hudební i vizuální čerstvost!

Natallia Skarynka, stážistka DSB

Zdá se, že jakožto Běloruska nemůžu v první řadě zmínit nic jiného, než představení od své krajanky. Rozhodně ale jde především o kvalitu toho, co chci v rámci festivalu DSB divákům doporučit. Hrdinky od režisérky Paliny Dabravolskaje stojí za to vidět kvůli inkluzivnímu tématu, jež je mladou umělkyní zpracovávané. Inscenace založená na autorském textu je výrazným poetickým, hudebním, světelným, zpívaným a hluboce pocitovým hledáním odpovědi na otázku, co je „ženské hrdinství“ v jeho každodenním pojetí.

Vojtěch Balcar, stážista DSB

Hamlet z Jihočeského divadla určitě není ten, kterého jste četli na střední škole. Je to Hamlet provokativní, současný a živý, v nápadité režii Jakuba Čermáka a se skvělými hereckými výkony v čele s Danem Kranichem v titulní roli. Zkrátka moderní Shakespeare, na kterého se musíte vydat.
Čtená zkouška Oidipús komplet: trailer, to je jedinečná příležitost vidět divadelní inscenaci ve fázi vzniku! Určitě si nenechte ujít tuto šanci vidět scénickou skicu, včetně úplně nového dramatu Láios od Hany Lehečkové, doplněnou o diskuzi s odborníky na antickou kulturu, a to navíc v překrásném prostoru Vily Löw-Beer.

Andrea Steinbauer, divadelní lektorka

Na festivalu DSB nemusíte být pouze diváky. V doprovodných programech se i vy sami můžete stát hrdiny různých příběhů. Např. ve skupinové hře Divadlo jsi Ty! se dostanete do role čerstvě odpromovaného herce a poznáte, jaký pot a dřina se skrývá za vysněným angažmá. Do hry se můžete přihlásit v partě až pěti lidí, takže na to nikdy nebudete sami! Sežeňte přátele a vyrazte na zábavnou tour po brněnských divadlech. Protože divadlo jsme my všichni.

Letos na festivalu nepřehlédněte: